Poprzedni temat «» Następny temat
Kosciol sw.Klemensa
Autor Wiadomość
merevel
Groty kryształowe


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 22 Lip 2009
Posty: 102
Wysłany: 12-04-2010, 14:24   

przemo napisał/a:
Ja nei slyszalem o 12 zadnej syreny, wstyd mi ze nasze miasto olalo tak wazna chwile.


strażnica przy Limanowskiego "wyła" o 12
 
     
przemo 
Żupa solna



Osiedle: 500m od rynku
Pomógł: 17 razy
Dołączył: 01 Mar 2007
Posty: 6286
Skąd: 49.991 N, 20.060 E
Ostrzeżeń:
 2/3/6
Wysłany: 12-04-2010, 14:37   

no to nie byla slyszalna w calym miescie.
Nie wazne wylo wiele innych rzeczy
_________________
 
     
master7 
Hysinbold



Osiedle: Zdrojowe
Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 07 Gru 2006
Posty: 3885
Skąd: Wieliczka
Wysłany: 13-06-2011, 08:25   

http://www.wieliczka.eu/p...Morsztynow.html

wieliczka.eu napisał/a:
"Skarby św. Klemensa" - nowa ekspozycja w Krypcie Kaplicy Morsztynów

W środę, 8 czerwca, w krypcie Kaplicy Morsztynów w kościele św. Klemensa w Wieliczce udostępniona została do zwiedzania nowa ekspozycja najcenniejszych obiektów złotnictwa przechowywanych w skarbcu kościoła parafialnego. Z dotychczasowej wystawy pozostawiono najcenniejszy obiekt – monstrancję gotycką z 1490 r., natomiast wśród nowych elementów ekspozycji w krypcie Morsztynów podziwiać można: monstrancję św. Klemensa z pocz. XVIII w., relikwiarz św. Klemensa z I poł. XVIII w. czy też relikwiarz św. Kingi z XVII w. Uroczyste otwarcie nowej ekspozycji odbyło się m.in. w obecności: ks. dziekana Zbigniewa Gerle, dyrektora Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce prof. Antoniego Jodłowskiego, dyrektora CKiT Łukasza Matei, a po wystawie oprowadzała Elżbieta Kalwajtys (opracowała całość wystawy). Przypomnijmy, iż Krypta Kaplicy Morsztynów została udostępniona do zwiedzania 13 maja ubiegłego roku, kiedy to jej uroczystego otwarcia dokonał ks. kardynał Stanisław Dziwisz. Adaptacja pomieszczeń krypty została sfinansowana m.in. z gminnej dotacji z puli przeznaczonej na odnowę zabytkowych obiektów.

Zasób skarbca wielickiego kościoła należy do najbogatszych wśród kościołów parafialnych w Polsce. Spośród nich w Małopolsce wymienia się Tarnów, Nowy Sącz i Olkusz. Wystawa czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 9.00 - 17.00 oraz w sobotę w godz. 9.00 - 13.00. Serdecznie zapraszamy!

Pierwsza Wystawa zawierała obiekty najstarsze, charakteryzujące się gotycką szatą, pochodzące z XV i XVI w. Obecna zawiera najciekawsze dzieła epoki Baroku powstałe w XVII i XVIII w. Zgodnie z intencją proboszcza parafii ks. kanonika Zbigniewa Gerle postanowiono najcenniejszy obiekt parafialnego skarbca – monstrancję gotycką pozostawić na wystawie, aby nie pozbawić możliwości zobaczenia jej przez licznie zwiedzających nasze miasto turystów.

Słynna monstrancja gotycka z 1490 r. z daru kanonika krakowskiego ks. Jana Borzymowskiego herbu Belina, administratora Żup Krakowskich w latach 1490 – 1496 zajmuje nadal centralne miejsce ekspozycji.

Warto bliżej przyjrzeć się temu dziełu. Monstrancja stoi na sześciolistnej stopie, posiada kapliczkowy nodus, architektoniczne retabulum z licznymi figurkami świętych i aniołów. Na polach liści stopy widzimy grawerunki przedstawiające Matkę Boską, św. Jana Ewangelistę, św. Jana Chrzciciela, św. Wojciecha, św. Klemensa oraz klęczącego fundatora Jana Borzymowskiego z tarczą herbową. Nodus zawiera wewnątrz posążki aniołów trzymających narzędzia Męki Pańskiej. Wyrastające powyżej trójdzielne retabulum monstrancji zawiera, wśród bajkowej, misternej architektury reservaculum w postaci płaskiej, przeszklonej puszki otoczonej promieniami, ujęte od dołu i góry dwoma sześciobocznymi koronami. Górna korona stanowi podstawę wysokiej, ażurowej wieżyczki, w której dostrzegamy posążek Chrystusa ukazującego swoje rany, natomiast w szczycie – przedstawienie Pasji – Chrystusa na krzyżu a pod nim stojące figurki Matki Boskiej i św. Jana. Z kolei boczne człony retabulum mają postać czterech wieżyczek, dwóch większych wyrastających z ramion i mieszczących wewnątrz figurki świętych oraz dwóch mniejszych na skrajach, jakby zawieszonych w powietrzu.

Gotycka architektura złożona z elementów połączonych niewidzialną konstrukcją, charakterystyczny ornament w postaci liści akantu, winorośli, rozet, żabek i kwiatonów, wykonana niezwykle misternie, przy zachowaniu doskonałych proporcji decyduje o wysokiej wartości artystycznej dzieła. Jakkolwiek nie znamy jej autora, wiadomo nam, że sława jego kunsztownej pracy znalazła już w XVI w. naśladowców w kręgu krakowskim, a kilka przykładów zachowało się do naszych czasów m. in.: monstrancja z 1534 r. w kościele Benedyktynek w Staniątkach, W Będzinie z pocz. XVI w. i późniejsza, z 1599 r. w Niepołomicach. Także współcześni badacze i znawcy sztuki złotniczej zgodnie stwierdzają, że monstrancja wielicka należy do najcenniejszych dzieł złotnictwa gotyckiego w Polsce.

W Wielickim skarbcu przedmioty barokowe reprezentowane są szczególnie licznie i różnorodnie. Monstrancja św. Klemensa, z pocz. XVIII w. niezwykle bogato zdobiona należy do rzadkich a zarazem najpiękniekszych monstrancji tego typu w Małpolsce.

Osadzona na owalnej stopie posiada gruszkowaty nodus z figurą św. Klemensa – miniaturową rzeźbą o świetnych proporcjach, uchwyconym ruchu i szczegółach papieskiego stroju, trzymającego atrybuty męczeństwa – kotwicę i palmę.

Gęsto wybijany ornament wstęgowy przeplatany draperią z frędzlami, pokrywa stopę. W nim wkomponowane są przedstawienia ołtarzy ofiarnych oraz główki aniołków na tle muszli. Z kolei gloria złożona jest z potrójnej warstwy promieni o gwiaździstym wykroju, na których zamontowano w szczycie dwie figurki aniołków z palmami męczeństwa. Reservaculum i wieńcząca całość korona zdobione są kamieniami szlachetnymi i półszlachetnymi.

Bardzo interesującym zabytkiem związanym również z głównym patronem kościoła jest relikwiarz św. Klemensa z 1 poł. XVIII w. Zawiera fragment kości udowej, włożony w pionowy pojemnik szklany o formie walca, ujęty w srebrne przykrywki, umocowany na stopie, ujęty w srebrne przykrywki, umocowany na stopie, ujęty uszakami – czyli dwoma pionowymi elementami po bokach. Cenna relikwia uzyskała tu równie cenne oprawę.

Wstęgowy ornament z motywami muszli i girlandów kwiatowych, pary główek aniołków pokrywają owalną, czterolistną, wysoko wysklepioną stopę. Uszaki półkoliste, złożone z trzech blach, z którymi środkowa, złocona i wycinana w formie promieni stanowi tło dla dwóch par aniołków trzymających palmy męczeństwa oraz ażurowego ornamentu. Zwieńczenie stanowią plastyczne atrybuty św. Klemensa – kotwica, krzyż, klucze „Piotrowe” i tiara papieska – przytrzymywane przez klęczącego aniołka.
Najważniejszą patronkę górników wielickich reprezentuje Relikwiarz św. Kingi z XVII w. Relikwiarz w kształcie sarkofagu, wsparty na wolutowych nóżkach, złożony z dwóch przeszklonych skrzynek nasadzonych piętrowo, posiada drewnianą konstrukcję, pokrytą srebrnymi ornamentowanymi listwami. Na skrzynce górnej nałożona jest plakietka imitująca tkaninę spływającą z czterech stron, z położoną nań poduszką, na której spoczywa korona książęca. Wnętrza skrzynek wyłożone są czerwonym suknem z atłasowymi białymi poduszeczkami przyszytymi złotym szychem, sznurami perełek i koralików. Do poduszek przytwierdzone są szczątki kostne.

Warto pamiętać, że wiara w opiekę św. Kingi nad kopalniami soli w Wieliczce i Bochni była tak silna, iż w momentach zagrożeń górnicy pielgrzymowali do jej grobu w Starym Sączu.

W osobnej gablotce możemy podziwiać sześć kielichów o przeważających cechach barokowych w kształcie i ornamentyce, które reprezentują również wysoki poziom artystyczny i znakomitą jakość wykonania.

Najstarszym z nich jest kielich ornamentowany arabeską, posiadający inskrypcję z datą 1633 r. fundacji Szymona i Katarzyny Wolnych. Posiada on niezwykle ciekawą dekorację. Powierzchnia stopy pokryta jest ornamentem ze stojącymi jakby w kręgu postaciami aniołów, pomiędzy którymi nałożono plakietki przedstawiające: św. Piotra z kluczem, św. Pawła z mieczem, św. Jana z kielichem z którego wysuwa się wąż. Na nodusie nałożone są figurki aniołów trzymających girlandy kwiatów a na koszyczku znajdujemy główki aniołków wkomponowane w ornament zwijany.

Nieco tylko młodszy jest kielich darowany przez Alberta Krupkę (wielickiego proboszcza), z 1649 r. Zastanawiające jest to, że na jego stopie znajdują się przedstawienia tych samych świętych co na poprzednim kielichu. Ażurowy nodus, złożony jest z pięciu kutych herm ze sterczącymi główkami aniołków o charakterystycznym sterczącym loku nad czołem. Pokrywający kielich ornament małżowinowy z wolutami, liśćmi i kwiatami łączony jest z motywem lilii – godła herbowego ofiarodawcy. Tarcza herbowa znajduje się w tle postaci św. Piotra. Potwierdza ona przekaz historyczny zawarty w grawerowanym na krawędzi tekście oraz literach znajdujących się przy herbie „AK” i „PW”, które oznaczają: A(lbrecht) K(rupka) P(repozyt) W(ielicki). Jest to artystycznie znakomity obiekt, postaci świętych są opracowane rzeźbiarsko, ze szczegółami niemal portretowymi.

Ażurowy nodus złożony z herm z główkami aniołków posiada także Kielich z około poł. XVII w. Pokryte jest ornamentem małżowinowym, na koszyczku wmontowane są trzy główki aniołków, każda w innym ujęciu. Na głowach mają wysokie loki, pod szyją perełki. Cechy stylowe, jakość wykonania pozwalają na datowanie obiektu i świadczą o znakomitym warsztacie nieznanego złotnika.

Kielich bogato ornamentowany z 2 poł. XVII w. wyróżnia się nodusem figuralnym z postaciami świętych na tle nisz oraz mocno wystającymi hermami z główkami aniołków. Figurki świętych są pełno postaciowe: św. Mikołaj z trzema kulami, w stroju biskupim; św. Hieronim z lwem, któremu otwiera paszczę oraz święty biskup z pastorałem. W pokrywający stopę ornament roślinny wkomponowane są główki aniołków, a na koszyczku można dostrzec duże kwiaty tulipanów.

Równie wysoką wartość artystyczną reprezentuje Kielich z około poł. XVII w. Na stopie posiada przylutowaną tarczę herbową „Nieczuja” z grawerowanym godłem (pień drzewa z sękami i krzyżem wyrastającym z niego) i literami po bokach: „C” i „B”.
Pokryty ornamentem wstęgowym, z charakterystycznym motywem przeplatania przez rozcięte wstęgi, zwijanymi eliptycznie wolutami z główkami aniołków o zróżnicowanym układzie. Nodus ma ażurowy, złożony z pięciu herm z główkami aniołów, a na koszyczku znajdujemy stojące postacie czterech ewangelistów, wraz z przysługującymi im atrybutami.

Kielich z XVII w. fundacji Hieronima Gortackiego Rajcy wielickiego, zdobiony na stopie i na nodusie jest wieńcem laurowym z taśmami i kwiatami, akantowymi liśćmi, zwijanymi i łamanymi wolutami, a nawet koszami i girlandami owoców. Na koszyczku wykończonym koronką wkomponowane są także główki aniołków.

Skarbiec wielickiego kościoła szczyci się posiadaniem unikatowych w Polsce zabytków – barokowej tacy i dzbana z 2 ćw. XVII w. autorstwa gdańskiego złotnika Krystian Paulsena (ur. ok. 1597 – zm. 1668). Przybył on do Gdańska w 1629 r. z Aalborg w Jutlandii. Dziełem tego mistrza są dwa srebrne dzbany, ofiarowane po rozejmie andruszowskim carowi Aleksiejowi Michajłowiczowi przez posła polskiego Stanisława Bieniewskiego, oraz trzeci podarowany za jego pośrednictwem przez Jana Kazimierza (obecnie z zbiorach Orużejnej Pałaty w Moskwie). Inny okazały dzban znalazł się w kościele w miejscowości Forsmark w Szwecji (wywieziony tam w czasie „potopu” szwedzkiego). Wielickie zabytki są jego jedynymi dziełami pozostałymi w kraju. Możemy więc podziwiać doskonałą technikę, śmiałe skomponowanie ornamentu traktowanego w sposób malarski , lśniący dwukolorowo – srebrem i złotem.

Na wystawie zaprezentowano również skromne lapidarium, wraz ze szczątkami ubioru trumiennego wydobytymi w czasie badań w latach 90. XX w. Pochowanym tutaj członkom rodziny Morsztynów poświęcono tablicę marmurową identyfikującą postacie.

Szczególne zasługi przy badaniu i odtworzeniu zwiedzanej krypty mają dr inż. arch. Andrzej Gaczoł i obecny konserwator wojewódzki mgr inż. arch. Jan Janczykowski. Projekt techniczny adaptacji wnętrza wykonał architekt Bogdan Kulka.
Wystrój ekspozycyjny mauzoleum urządzony został według plastycznej koncepcji Franciszka Rzepki i Jacka Jeża. Scenariusz i opracowanie wystawy sporządziła Elżbieta Kalwajtys.


Myślę, że warto się przejść. Z tego co widzę na zdjęciach to ekspozycja się zmieniła i jest tam teraz znacznie więcej obiektów.
_________________
www.wieliczka24.info
www.master7.rowerpower.org
Hosting Dedykowany | Wirtualizacja | Profesjonalny Hosting | Serwery Gier
 
  master771
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template modified by Mich@ł
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 17